Nejnovější články

Lotrinský koláč

Jelikož jsem nedávno recenzovala novou francouzskou kuchařku (Vůně francouzského pečení - která je mimochodem naprosto dokonalá!), naskytla se mi možnost připravit si francouzské dobroty. Jako první mě samozřejmě napadly Croissanty, ale na ně jsem si bohužel ještě netroufla (dávám tomu čas, ale určitě se do nich brzy pustím, takže se objeví i tady) a místo toho jsem vyzkoušela proslulý Lotrinský koláč. Mamka mi o něm vždy vyprávěla a i mě samotnou zajímalo, jak takový slaný Quiche vlastně může chutnat - zatím jsem dělala pouze sladké koláče z křehkého těsta, takže to pro mě byla taková malá premiéra.

Dlouho jsme tedy neváhala a pustila jsem se do něj. Jako před každým pečením, které je zcela nové, jsem i tady měla trochu strach, abych něco zásadního nepokazila, ale po přečtení ingrediencí celá má nervozita opadla. Koláč není nijak složitý a já jsem se do jeho přípravy pouštěla s velkou dávkou nadšení.



Křehké těsto (Paté Brisée)
  • 250g másla pokojové teploty
  • 500g hladké mouky
  • 2 žloutky
  • 100ml vody
  • 1 a 1/4 lžičky soli
  • 1/2 lžičky mletého pepře
Postup

Těsto můžete připravovat dvěma variantami - buď klasicky na vále rukama nebo za pomoci kuchyňského robota. Já jsem k přípravě použila robota, ale vy jinak můžete klasicky dát vše na vál a těsto "uhníst".



Začneme s moukou, kterou si dáme do mísy/na vál a přidáme do ní sůl, pepř a změklé máslo a vodu. Toto pořadí je je hlavní klíč k tomu, aby bylo těsto opravdu křehké a zároveň drželo hezky pohromadě, takže nedávejte vše hned dohromady, ale držte se konkrétního postupu.



Vše pomocí hnětacího nástavce/rukou spojíme dohromady. Máslo musíme pořádně zapracovat do celé směsi, aby nám následně v těstě nezůstávaly mapy.


Poznáme, že je hotovo, až nám těsto bude připomínat konzistencí drobenku. V této fázi do těsta přijdou zbylé dva žloutky, díky kterým se vše krásně spojí, a vznikne tak vláčně těsto. Které si poté můžete rovnou rozdělit na části a dáte je na minimálně 3 hodiny do ledničky.
(Z této dávky budete mít 900g těsta a na výrobu jednoho koláče o průměru 25cm je potřeba 225g těsta.)






Poté už si jen připravíte formu na koláč, do které přenesete rozválený plát těsta - já jsem použila hlubší formu, takže jsem na koláč potřebovala skoro jednou tolik těsta víc-.
Těsto zatížíte rýží na alobalu a dáte péct na 20 minut na 180°C. Mezitím si připravíte náplň.

Náplň
  • 200ml šlehačky
  • 250g anglické slaniny
  • 4 vejce
  • 100ml plnotučného mléka.
  • Koření dle chuti

Šlehačku spojíte s vejci a mlékem. Slaninu nakrájíte na kostky a na pánvi necháte osmažit a pustit tuk. Na upečený a vychladlý "korpus" rovnoměrně rozprostřete slaninu, sýr a vše zalijete smetanovou směsí (pokud nemáte vyšší formu jako já, smetanovou směs vlijte do formy až potom, co ji vložíte do trouby). Nechte v troubě péct při 180°C dokud nezezlátne (tj. asi 40 minut)




U nás všem Lotrinský koláč opravdu moc chutnal. Pochvalovali si jeho jemnost a zároveň specifickou a vynikající chuť, která podle nich ještě více vynikla, když koláč vychladl. Díky křehkému těstu měl koláč tendence být den ode dne uleželejší a lepší (ačkoliv se zase tak dlouho doma neohřál, jelikož si o "malý kousek" pořád někdo říkal).
Sečteno a podtrženo - výborný koláč, který se hodí jako nedělní dobrota pro hosty, ale také jako vydatná snídaně či lehká večeře pro členy rodiny.

Dobrou chuť!

Komentáře

Oblíbené příspěvky